Hati hati buat pinjaman peribadi di Media Sosial

Kalau korang betul-betul nak buat pinjaman peribadi di media sosial, korang kena buat beberapa perkara ni dulu:

Photo by Jonas Leupe on Unsplash
  • Check background pemberi pinjaman tu. Pastikan dorang ada lesen dari BNM atau OJK dan ada alamat pejabat yang sah. Jangan percaya dengan apa yang dorang tulis atau tunjuk kat media sosial. Check sendiri kat website rasmi BNM atau OJK atau call pihak berkuasa untuk tanya .
  • Compare kadar faedah dan terma pinjaman tu. Jangan terima pinjaman yang ada bunga yang terlalu tinggi atau terma yang tak masuk akal. Compare dengan pinjaman yang ditawarkan oleh bank atau institusi kewangan yang sah. Pilih yang paling sesuai dengan keperluan dan kemampuan korang.
  • Jangan bayar apa-apa yuran awal atau pendahuluan. Ini adalah tanda yang pemberi pinjaman tu nak tipu korang. Pemberi pinjaman yang sah tak akan mintak korang bayar apa-apa sebelum luluskan pinjaman. Kalau dorang mintak, jangan bayar dan jangan sambung deal dengan dorang.
  • Baca surat perjanjian dengan teliti. Jangan tandatangan apa-apa surat yang korang tak faham atau tak setuju. Tanya pemberi pinjaman untuk terangkan setiap klausul yang ada kat surat tu. Kalau boleh, bawa surat tu ke peguam atau orang yang pakar untuk dapat nasihat. Jangan terburu-buru atau terpaksa untuk tandatangan.
  • Simpan semua bukti dan rekod transaksi. Kalau ada apa-apa masalah, korang boleh guna bukti dan rekod tu untuk buat aduan atau tuntutan. Simpan semua resit, slip, surat, atau apa-apa dokumen yang berkaitan dengan pinjaman tu. Juga, simpan semua mesej, panggilan, atau komunikasi yang ada dengan pemberi pinjaman tu.

So, tu la sedikit sebanyak tentang pinjaman peribadi di media sosial. Aku harap artikel ni boleh bantu korang elak dari kena tipu dengan pemberi pinjaman yang tak bertanggungjawab. 

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Subscribe Web Hackers

Isi form, confirmkan email korang & korang confirm jadi subscriber kami. 

Related Article..