Apa itu MCMC? - Ini yang ramai pernah dengar tapi tak tahu

6 min read

MCMC tu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia la. MCMC ni yang jaga semua benda yang berkaitan dengan komunikasi dan multimedia di Malaysia, contohnya macam smartphone, internet, radio, TV, semua tu.

MCMC ni dah wujud sejak tahun 1998, bila kerajaan gabungkan dua perbadanan lama. MCMC ni kena ikut apa yang kerajaan nak untuk sektor ni, dan juga kena pastikan sektor ni maju dan semakin berkembang.

MCMC buat apa?

MCMC ni ada banyak kerja yang kena buat. Antara kerja-kerja MCMC ni ialah:

  • Nasihat Menteri Komunikasi dan Multimedia pasal hal-hal yang berkaitan dengan sektor ni.
  • Jalankan dan kuatkuasa undang-undang yang berkaitan dengan komunikasi dan multimedia, macam Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta Pensijilan Digital 1997, dan lain-lain.
  • Jaga semua aktiviti yang berkaitan dengan komunikasi dan multimedia, macam lesen, nombor, spektrum, kandungan, kualiti perkhidmatan, dan macam-macam lagi.
  • Galakkan dan promosi pembangunan industri komunikasi dan multimedia, macam bagi insentif, bantuan, dan kerjasama antara pelbagai pihak.
  • Galakkan dan promosi kawal selia kendiri dalam industri ni, macam buat kod-kod amalan, piawaian, dan etika.
  • Galakkan dan kekalkan integriti semua pemegang lesen dan berkuasa dalam industri ni, macam memantau, menyiasat, dan mengambil tindakan bila ada kesalahan atau penyalahgunaan.

Sebab apa MCMC ada kat Malaysia?

MCMC ada kat Malaysia sebab kerajaan nak pastikan sektor komunikasi dan multimedia ni berkembang dengan cara yang selaras dengan kepentingan negara dan rakyat.

Kerajaan nak sektor ni dapat menyumbang kepada pembangunan ekonomi, sosial, dan budaya negara.

Kerajaan juga nak sektor ni dapat memberi manfaat kepada rakyat, macam menyediakan perkhidmatan yang berkualiti, murah, dan mudah. Kerajaan juga nak sektor ni dapat menjaga hak dan kepentingan rakyat, macam melindungi privasi, keselamatan, dan kesejahteraan rakyat.

Siapa yang uruskan MCMC?

MCMC ni diuruskan oleh satu lembaga pengarah yang terdiri daripada sembilan orang ahli. Lembaga pengarah ni dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Lembaga pengarah ni bertanggungjawab untuk membuat keputusan penting yang berkaitan dengan fungsi dan tugas MCMC.

Lembaga pengarah ni juga boleh melantik pegawai-pegawai MCMC yang lain untuk menjalankan kerja-kerja harian MCMC.

Apa fungsi MCMC untuk rakyat Malaysia?

MCMC ni ada banyak fungsi untuk rakyat Malaysia. Antara fungsi-fungsi MCMC ni ialah:

  • Memastikan rakyat dapat menikmati perkhidmatan komunikasi dan multimedia yang berkualiti, murah, dan mudah, macam telefon, internet, radio, TV, dan lain-lain.
  • Memastikan rakyat dapat mengakses maklumat dan kandungan yang bermanfaat, menarik, dan pelbagai, macam berita, hiburan, pendidikan, dan lain-lain.
  • Memastikan rakyat dapat menyertai dan menyumbang kepada industri komunikasi dan multimedia, macam menjadi pengguna, pengeluar, atau penyedia perkhidmatan.
  • Memastikan rakyat dapat melindungi hak dan kepentingan mereka dalam sektor ni, macam privasi, keselamatan, dan kesejahteraan.
  • Memastikan rakyat dapat mematuhi undang-undang dan etika yang berkaitan dengan sektor ni, macam tidak menyalahgunakan, menipu, atau mengganggu perkhidmatan atau kandungan.

Kesimpulan

MCMC ni penting la untuk sektor komunikasi dan multimedia kat Malaysia. MCMC ni yang jaga semua benda pasal sektor ni, dari dasar, undang-undang, kawal selia, pembangunan, dan lain-lain.

MCMC ni juga ada banyak fungsi untuk rakyat Malaysia, dari perkhidmatan, maklumat, kandungan, hak, kepentingan, dan lain-lain.

MCMC ni dapat membantu rakyat Malaysia untuk menikmati, mengambil bahagian, dan menyumbang kepada sektor ni dengan cara yang baik.

Korang boleh dapat lebih maklumat pasal MCMC ni kat laman web rasmi MCMC, www.mcmc.gov.my. 

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Related Article..

Portal Hackers

Financial