Apa itu SPRM - Jom tengok

6 min read

SPRM tu singkatan untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. SPRM ni adalah badan yang bertanggungjawab untuk melawan rasuah di dalam negara kita.

Rasuah tu apa?

Rasuah tu bila seseorang tu bagi atau terima sesuatu yang ada kepentingan untuk diri sendiri atau orang lain dengan tujuan untuk melanggar undang-undang atau lepas tanggungjawab dari yang sepatutnya.

Rasuah ni boleh merosakkan ekonomi, politik, sosial dan moral negara. Rasuah ni sangat sangat jahat, tau. Jadi, SPRM ni pentingkan untuk menjaga integriti dan keadilan dalam masyarakat.

Apa fungsi SPRM?

SPRM ni ada tiga fungsi utama, iaitu:

  • Penguatkuasaan: SPRM ni boleh siasat dan tangkap sesiapa yang terlibat dalam rasuah, samada individu, syarikat, organisasi atau agensi. SPRM ni ada kuasa untuk buat serbuan, geledah, rampas, tahan, soal siasat, bekukan akaun dan sebagainya. SPRM ni boleh saman atau dakwa orang yang bersalah di mahkamah. SPRM ni pun boleh buat perjanjian dengan pihak luar negara untuk kerjasama dalam hal-hal rasuah.
  • Pencegahan: SPRM ni boleh buat pemeriksaan, audit, kajian, analisis dan penilaian ke atas sistem, prosedur, amalan dan tatacara mana-mana badan awam atau swasta untuk pastikan tak ada unsur rasuah. SPRM ni boleh cadangkan penambahbaikan atau pembetulan yang perlu. SPRM ni pun boleh buat pendaftaran dan pengawasan ke atas harta dan kewangan pegawai-pegawai awam tertentu untuk elak konflik kepentingan.
  • Pendidikan: SPRM ni boleh buat program-program, aktiviti-aktiviti dan inisiatif-inisiatif untuk tingkatkan kesedaran, pengetahuan, sikap dan nilai-nilai anti-rasuah dalam kalangan rakyat Malaysia. SPRM ni boleh kerjasama dengan pelbagai pihak seperti sekolah, universiti, NGO, media, agama dan sebagainya untuk sebarkan mesej anti-rasuah. SPRM ni pun selalu je anjurkan seminar, bengkel, persidangan, pameran dan sebagainya yang berkaitan dengan isu rasuah.

Dibawah naungan siapa SPRM?

SPRM ni dibawah naungan kerajaan.

SPRM ni diuruskan oleh seorang Ketua Pesuruhjaya yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. Ketua Pesuruhjaya SPRM sekarang ni ialah Datuk Seri Azam Baki.

Beliau dilantik pada 9 Mac 2020. Beliau ada pengalaman lebih 30 tahun dalam bidang pencegahan rasuah. Beliau pernah terlibat dalam kes-kes besar seperti 1MDB, SRC International, Felda dan sebagainya.

Apa yang korang boleh buat untuk sokong SPRM?

SPRM ni perlukan sokongan dan kerjasama dari semua rakyat Malaysia untuk berjaya dalam misi melawan rasuah.

Korang boleh buat banyak perkara untuk bantu SPRM, antaranya:

  • Jangan terlibat dalam rasuah: Rasuah ni salah dan haram. Rasuah ni boleh bawa padah dan dosa. Rasuah ni tak berbaloi. Jangan bagi atau terima rasuah dalam apa-apa bentuk atau cara. Jangan jadi penyebab atau mangsa rasuah. Jangan tutup sebelah mata atau telinga terhadap rasuah. Jangan biarkan rasuah berleluasa dalam masyarakat kita.
  • Laporkan rasuah: Jika korang nampak, dengar, tahu atau curiga ada rasuah berlaku, korang kena laporkan kepada SPRM. Korang boleh guna saluran-saluran yang disediakan oleh SPRM seperti talian aduan 1800-88-6000, emel [email protected], portal eaduan.sprm.gov.my atau aplikasi Info SPRM. Korang boleh buat laporan secara anonim atau beridentiti. SPRM akan jamin kerahsiaan dan perlindungan korang sebagai pengadu.
  • Sokong program-program SPRM: Korang boleh sertai atau sokong program-program, aktiviti-aktiviti, dan inisiatif-inisiatif yang dijalankan oleh SPRM untuk promosi dan pendidikan anti-rasuah. Korang boleh jadi duta, sukarelawan, penyokong atau penyumbang kepada usaha-usaha yang dijalankan SPRM. Korang boleh ikuti perkembangan dan maklumat terkini SPRM melalui laman web www.sprm.gov.my, media sosial @SPRMMalaysia atau saluran lain.

Itu sahaja artikel yang aku tulis pasal SPRM. Aku harap korang suka dan dapat manfaat daripada artikel ni.

Aku pun harap korang akan jadi rakyat Malaysia yang bersih, jujur, amanah dan bertanggungjawab. Jangan lupa, lawan rasuah, sokong SPRM. Sekian, terima kasih. 

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Related Article..

Portal Hackers

Financial