Labur RM100 Dapat RM3000 dalam Masa 3 Jam: Realiti atau Fantasi?

Kenapa tawaran macam ni mesti berjaga jaga?

Sejujurnya, dalam dunia pelaburan, tiada jaminan pulangan tetap, apatah lagi pulangan sebesar itu dalam masa yang singkat. 

Kalau korang jumpa tawaran yang macam ni, ada beberapa sebab kenapa ia mungkin scam:

  1. Tak logik dari sudut ekonomi: Fikirkan sejenak, kalau benar ada pelaburan yang boleh memberikan pulangan sebegitu rupa, semua orang dah kaya raya, kan? Dan siapa yang nak bekerja lagi?

  2. Risiko vs pulangan: Dalam pelaburan, ada satu konsep asas: semakin tinggi pulangan yang dijanjikan, semakin tinggi risikonya. Tapi tawaran macam ni melebihi batas logik. Ini bukan risiko tinggi je, tapi kemungkinan besar adalah penipuan.

  3. Tiada produk atau servis yang jelas: Selalunya, bila korang tanya lebih lanjut tentang bagaimana duit korang akan dilaburkan, mereka tak akan dapat beri jawapan yang jelas atau konkrit. Ini adalah red flag!

Contoh contoh scam zaman sekarang:

Tawaran “Labur RM100 dapat RM3000 dalam masa 3 jam” ni hanyalah salah satu dari banyak scam yang wujud di luar sana. Ada juga yang guna cara lain seperti:

  • Pyramid schemes atau skim piramid.
  • Skim pelaburan emas palsu.
  • Skim cepat kaya yang guna cryptocurrency sebagai topeng.

Tips untuk korang elak terperangkap:

  • Selalu buat kajian mendalam sebelum melabur.
  • Jangan mudah terpengaruh dengan testimoni atau gambar-gambar yang menunjukkan kekayaan. Banyak daripada ini adalah palsu.
  • Jika ragu-ragu, rujuk dengan badan kewangan yang berwibawa atau rakan-rakan yang mempunyai pengetahuan dalam pelaburan.

Kesimpulan:

Korang, kita mesti ingat, dalam dunia ni, tiada benda yang datang dengan mudah, termasuklah duit. 

Jangan jadi mangsa kepada scammer yang hanya mahu merampas duit korang. Ingat, “If it sounds too good to be true, it probably is.”

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Subscribe Web Hackers

Isi form, confirmkan email korang & korang confirm jadi subscriber kami. 

Related Article..