Apa itu CCRIS & CTOS: Jom study

Apa itu CCRIS?

CCRIS adalah singkatan daripada Central Credit Reference Information System. 

CCRIS adalah sistem yang dimiliki dan dikendalikan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mengumpul dan menyediakan maklumat kredit tentang peminjam atau bakal peminjam.

CCRIS ni akan list down semua pinjaman dan pembayaran korang dengan bank atau institusi kewangan lain dalam tempoh 12 bulan yang lepas. Bank akan gunakan laporan CCRIS ni untuk menilai sama ada korang layak atau tidak untuk dapat pinjaman.

Apa itu CTOS?

CTOS adalah singkatan daripada Credit Tip-Off Service. 

CTOS adalah sistem yang dimiliki dan dikendalikan oleh CTOS Data Systems Sdn Bhd, sebuah syarikat swasta yang menyediakan maklumat kredit kepada pihak bank dan institusi kewangan.

CTOS ni akan kumpul maklumat kredit korang dari pelbagai sumber, termasuklah mahkamah, suruhanjaya syarikat, media, dan lain-lain. Bank akan gunakan laporan CTOS ni untuk melihat rekod kredit korang secara menyeluruh.

Apa beza CCRIS dan CTOS?

CCRIS dan CTOS adalah dua sistem yang berbeza, tetapi saling melengkapi.

CCRIS ni lebih fokus pada maklumat kredit yang berkaitan dengan bank dan institusi kewangan, manakala CTOS ni lebih luas dan meliputi maklumat kredit dari pelbagai sumber. CCRIS ni dimiliki oleh BNM, manakala CTOS ni dimiliki oleh syarikat swasta. 

CCRIS ni boleh diakses secara percuma oleh peminjam atau bakal peminjam melalui BNM atau eCCRIS, manakala CTOS ni boleh diakses secara percuma atau berbayar oleh peminjam atau bakal peminjam melalui CTOS.

Macam mana CCRIS dan CTOS mempengaruhi peluang korang untuk dapat pinjaman?

Rekod dalam CCRIS dan CTOS ni akan menunjukkan corak pembayaran korang, sama ada korang bayar on time, lambat, atau tak bayar langsung. Kalau korang ada tunggakan, penangguhan, tindakan undang-undang, atau rekod buruk lain, ia akan dipaparkan dalam CCRIS dan CTOS.

Dua sistem ni akan memberi kesan yang negatif kepada skor kredit korang, dan menjadikan korang sebagai peminjam berisiko tinggi. Bank akan lebih careful untuk memberi pinjaman kepada korang, atau mungkin reject permohonan korang.

Apa yang korang boleh buat untuk memperbaiki keadaan?

Jangan give up, korang masih ada harapan untuk dapat pinjaman, walaupun ada rekod dalam CCRIS dan CTOS.

Ini beberapa tips yang aku boleh bagi:

  • Bayar hutang korang secara konsisten dan tepat masa. Ini akan membantu korang untuk improve skor kredit korang dan menunjukkan bahawa korang komited untuk settle hutang korang.
  • Jangan buat terlalu banyak permohonan pinjaman dalam satu masa. Ini akan menjejaskan skor kredit korang dan memberi gambaran bahawa korang desperate untuk dapat duit. Buat permohonan pinjaman dengan bank yang sesuai dengan kriteria dan kemampuan korang je.
  • Check laporan CCRIS dan CTOS korang secara berkala. Korang boleh dapatkan laporan CCRIS korang secara percuma dari BNM atau eCCRIS, dan laporan CTOS korang secara percuma atau berbayar dari CTOS2. Pastikan maklumat dalam laporan tu betul dan tak ada salah laku. Kalau ada apa-apa kesilapan atau pertikaian, korang boleh report kat BNM, CTOS, atau bank yang terlibat.

Kesimpulan

CCRIS dan CTOS adalah dua sistem yang penting untuk menentukan kelayakan pinjaman korang.

Korang kena faham apa itu CCRIS dan CTOS, dan macam mana ia mempengaruhi peluang korang untuk dapat pinjaman.

Korang juga kena usaha untuk improve rekod kredit korang dan buat permohonan pinjaman dengan bijak. Kalau korang ikut tips yang aku bagi ni, insyaAllah korang boleh dapat pinjaman yang korang nak. Semoga berjaya!

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Subscribe Web Hackers

Isi form, confirmkan email korang & korang confirm jadi subscriber kami. 

Related Article..