Apa itu Suruhanjaya Sekuriti Malaysia - Jom tengok

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, atau SC ni adalah badan yang menjaga pasaran modal kat Malaysia. Pasaran modal ni macam pasaran saham, bon, derivatif, dan macam-macam lagi. SC ni start beroperasi pada tahun 1993.

SC buat apa?

SC ada banyak kerja, antaranya:

  • Jaga kepentingan orang yang melabur atau terlibat dalam pasaran modal
  • Pastikan pasaran modal adil, cekap, selamat, dan telus
  • Bantu pasaran modal maju dan bersaing
  • Beri lesen, daftar, dan awasi orang atau syarikat yang buat aktiviti pasaran modal
  • Kawal aktiviti penawaran umum, pengambilalihan, penggabungan, dan pemisahan syarikat
  • Promote dan awasi pasaran modal Islam
  • Kerjasama dengan pihak berkuasa lain, sama ada kat Malaysia atau luar negara
  • Buat penyelidikan, latihan, dan pendidikan pasal pasaran modal
  • Nasihat dan cadang Menteri Kewangan pasal hal-hal pasaran modal

SC nak capai apa?

SC nak jadi pemimpin dalam pasaran modal yang bersaing dan berteraskan nilai. SC nak pasaran modal yang adil, cekap, selamat, dan telus; dan pasaran modal yang maju dan bersaing.

SC ada nilai apa?

SC ada lima nilai utama, iaitu:

  • Profesionalisme: Bertindak dengan integriti, kompeten, dan bertanggungjawab
  • Progresif: Berinovasi, beradaptasi, dan berubah ikut keperluan pasaran
  • Berprestasi: Tetapkan dan capai standard tinggi dalam semua aspek
  • Berpasukan: Kerjasama, hormat, dan sokong antara satu sama lain
  • Berorientasikan pelanggan: Faham, penuhi, dan lebihkan jangkaan pelanggan

SC ada struktur apa?

SC diketuai oleh Pengerusi, yang dilantik oleh Agong atas nasihat PM. Pengerusi SC juga Pengerusi Lembaga SC, yang ada tujuh ahli lain yang dilantik oleh Menteri Kewangan. Lembaga SC buat keputusan penting pasal dasar, peraturan, dan operasi SC.

SC juga ada beberapa jabatan dan unit yang buat kerja-kerja khusus, seperti:

  • Jabatan Pasaran Modal Islam: Jaga dan majukan pasaran modal Islam
  • Jabatan Penyiasatan dan Penguatkuasaan: Siasat dan ambil tindakan terhadap kesalahan pasaran modal
  • Jabatan Penyelidikan dan Pembangunan: Buat penyelidikan dan analisis pasaran modal
  • Jabatan Perkhidmatan Korporat: Sediakan sokongan korporat, kewangan, dan sumber manusia
  • Jabatan Pengawasan Pasaran: Awasi aktiviti dan transaksi pasaran modal
  • Jabatan Pembangunan Industri: Bantu perkembangan industri pasaran modal
  • Jabatan Perundangan: Sediakan nasihat dan khidmat perundangan
  • Jabatan Komunikasi Strategik: Selaras komunikasi dalaman dan luaran
  • Unit Audit Dalam: Buat audit dalaman dan penilaian risiko
  • Unit Integriti: Pantau pematuhan terhadap kod etika dan integriti
  • Unit Penasihat Khas: Sediakan nasihat khas kepada Pengerusi dan Lembaga SC
Photo by Jefferson Santos on Unsplash

SC hadapi apa?

SC hadapi banyak cabaran dan peluang dalam dunia sekarang. Antara cabaran dan peluang yang SC kena handle adalah:

  • Tangani risiko baru yang datang daripada teknologi, macam siber jenayah, penipuan, dan sistem tak stabil
  • Manfaatkan teknologi untuk baikkan akses, efisiensi, dan kualiti pasaran modal, macam guna fintech, blockchain, dan AI
  • Tingkatkan literasi kewangan dan kesedaran pelabur, terutama generasi muda, wanita, dan golongan B40
  • Tingkatkan kelestarian dan tanggungjawab sosial pasaran modal, macam buat pelaburan hijau, inklusif, dan beretika
  • Pertahankan daya saing dan ketahanan pasaran modal Malaysia dalam dunia yang kompetitif dan dinamik
  • Tingkatkan kerjasama dan integrasi pasaran modal antara negara-negara ASEAN dan dunia Islam

SC beri impak apa?

SC telah beri impak dan sumbangan yang besar kepada pasaran modal dan ekonomi Malaysia sejak ditubuhkan. Antara impak dan sumbangan SC adalah:

  • Besarkan saiz, kedalaman, dan kepelbagaian pasaran modal
  • Naikkan keyakinan pelabur dan pelaku pasaran
  • Ciptakan peluang pelaburan dan pembiayaan
  • Sumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negara
  • Bina reputasi dan pengiktirafan antarabangsa

Kesimpulan

So korang dah tahu apa itu SC? Mantap. Sharekan artikel ni pada orang lain. Mungkin memberi manfaat pada diorang yang tak tahu.

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Related Article..

Portal Hackers

Financial