Kenapa pinjaman peribadi korang ditolak oleh Bank

Korang nak pinjam duit dari bank untuk apa-apa keperluan, tapi bila mohon, kena reject. Apa hal? Ada banyak sebab kenapa bank boleh tolak permohonan pinjaman peribadi korang.

Jom kita tengok apa sebab-sebab common yang menyebabkan pinjaman peribadi korang ditolak oleh bank.

Blacklist

Blacklist bermaksud nama korang ada dalam senarai hitam bank atau agensi kerajaan seperti LHDN, PTPTN, atau MARA. Ini bermakna korang ada rekod tak bayar hutang atau cukai pada masa lalu.

Bank tak nak beri pinjaman kepada orang yang ada masalah kewangan macam ni sebab risiko tinggi korang tak bayar balik pinjaman. Jadi, kalau korang nak mohon pinjaman peribadi, pastikan korang tak ada blacklist dengan mana-mana pihak.

Gaji tak cukup

Gaji adalah salah satu faktor penting yang bank tengok bila korang mohon pinjaman peribadi. Bank nak tahu berapa banyak korang boleh bayar balik pinjaman setiap bulan.

Kalau gaji korang tak cukup untuk cover ansuran pinjaman dan kos hidup, bank akan rasa korang tak mampu untuk ambil pinjaman.

Biasanya, bank akan guna formula Debt Service Ratio (DSR) untuk kira berapa peratus gaji korang yang boleh digunakan untuk bayar hutang.

DSR yang ideal adalah antara 30% hingga 40%. Kalau DSR korang melebihi 50%, kemungkinan besar bank akan tolak permohonan korang.

CCRIS tak cantik

CCRIS adalah sistem yang menyimpan rekod kredit korang dengan bank-bank di Malaysia. CCRIS akan tunjuk berapa banyak pinjaman dan kad kredit yang korang ada, berapa jumlah hutang korang, dan berapa kali korang lewat bayar ansuran.

Bank akan semak CCRIS korang bila korang mohon pinjaman peribadi untuk tengok prestasi kredit korang. Kalau CCRIS korang tak cantik, maksudnya korang ada banyak hutang, tak bayar ansuran tepat masa, atau ada tunggakan, bank akan fikir korang tak layak untuk dapat pinjaman peribadi.

Score dalam CTOS tak cantik

CTOS adalah syarikat swasta yang menyediakan laporan kredit kepada individu dan syarikat.

Laporan kredit CTOS akan tunjuk maklumat kredit korang dari pelbagai sumber seperti bank, mahkamah, suruhanjaya syarikat, dan lain-lain.

Laporan kredit CTOS juga akan bagi score kredit korang dari 300 hingga 850. Score kredit yang tinggi bermakna korang ada rekod kredit yang baik, manakala score kredit yang rendah bermakna korang ada rekod kredit yang buruk.

Bank akan semak score kredit korang dalam CTOS bila korang mohon pinjaman peribadi. Kalau score kredit korang tak cantik, bank akan kurang yakin untuk beri pinjaman kepada korang.

Dibawah program AKPK

AKPK adalah agensi kerajaan yang menawarkan perkhidmatan pengurusan kewangan kepada individu yang menghadapi masalah hutang.

Salah satu program yang ditawarkan oleh AKPK adalah Program Pengurusan Hutang (PPH) yang bertujuan untuk membantu individu yang tak mampu bayar hutang dengan bank.

Individu yang menyertai PPH akan dapat penstrukturan semula hutang mereka dengan bayaran ansuran yang lebih rendah dan tempoh yang lebih panjang.

Namun, individu yang dibawah program AKPK tidak boleh mohon pinjaman peribadi dengan bank sepanjang tempoh program.

Ini adalah untuk mengelakkan individu tersebut terjerumus dalam lebih banyak hutang.

Tak cukup dokumen

Dokumen adalah bukti yang korang kena sediakan bila mohon pinjaman peribadi. Dokumen yang biasa diperlukan adalah salinan kad pengenalan, slip gaji, penyata bank, dan borang cukai pendapatan.

Dokumen ni penting sebab bank nak tengok identiti, pendapatan, dan kewangan korang. Kalau dokumen korang tak cukup, tak lengkap, atau tak sah, bank akan tolak permohonan korang sebab tak dapat verify maklumat korang.

Tak declare LHDN

LHDN adalah Lembaga Hasil Dalam Negeri yang bertanggungjawab untuk kutip cukai pendapatan dari rakyat Malaysia.

Setiap tahun, korang kena declare pendapatan korang dengan LHDN dan bayar cukai yang sepatutnya. Kalau korang tak declare LHDN, korang akan dianggap sebagai pengelak cukai.

Ini akan menjejaskan rekod kredit korang dan boleh menyebabkan korang kena blacklist. Bank akan semak status cukai korang bila korang mohon pinjaman peribadi.

Kalau korang tak declare LHDN, bank akan tolak permohonan korang sebab tak yakin dengan integriti korang.

Kesimpulan

Pinjaman peribadi adalah satu pilihan yang boleh membantu korang dapat duit tambahan untuk apa-apa keperluan. Tapi, korang kena pastikan korang layak untuk dapat pinjaman peribadi dari bank.

Kalau korang ada salah satu sebab yang disebutkan di atas, korang kena betulkan dulu sebelum mohon pinjaman peribadi.

Jangan risau, semua masalah boleh diselesaikan asalkan korang rajin, jujur, dan bertanggungjawab. Semoga artikel ni bermanfaat untuk korang. Selamat mencuba!

Adakah artikel ni membantu?

Report jika artikel ini tidak tepat, bermasalah & perlu dibaiki.

Subscribe Web Hackers

Isi form, confirmkan email korang & korang confirm jadi subscriber kami. 

Related Article..